Welkom op de website

Onrust in de Lucht

Luchtoorlog

Al op de eerste oorlogsdag, 10 mei 1940, verschijnen er boven het luchtruim van Goeree-Overflakkee vliegtuigen met de kenmerkende zwarte hakenkruizen. Zij achtervolgen een Nederlands vliegtuig dat bovendien zwaar beschoten wordt. Later op deze dag wordt de Goeree-Overflakkeese bevolking al direct met neergehaalde toestellen en oorlogsleed geconfronteerd. Het lijkt aanvankelijk alleen maar spannend, waarbij de bevolking tamelijk naïef naar buiten rent als zich een voorval voordoet. Hoe anders zou dat de komende vijf jaren worden…

Op de website ‘Onrust in de lucht’, een initiatief van stichting WO2GO, worden de verhalen verteld over de luchtoorlog boven Goeree-Overflakkee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een dusdanig groot en indrukwekkend hoofdstuk in de geschiedenis van het eiland tijdens de oorlog, dat er voor gekozen is een geheel eigen website aan dit onderwerp te besteden. Zo, dat de strijd in het luchtruim en hen die daarbij vielen nooit vergeten zullen worden.

Laatste nieuws

Van Australie tot aan Canada, van Amerika tot aan Engeland, van Nieuw-Zeeland tot aan Schotland. Vanuit alle hoeken van de wereld meldden jongemannen zich gedurende de Tweede Wereldoorlog aan om mee te helpen in de strijd tegen Nazi-Duitsland. De één voor het avontuur, de ander voor wraak, de ander simpelweg omdat hij was opgeroepen zich onder de wapens te begeven. Feit is dat zij die terecht kwamen bij een van de luchtmachtonderdelen van de geallieerde krijgsmacht, een totaal nieuwe manier van oorlog voeren binnenstapten met de meest uiteenlopende gevaren. Luchtgevechten, luchtafweer, botsingen met andere toestellen of simpelweg mankementen aan het toestel lagen elke minuut van de dag op de loer.  Die gevaren kostte ruim 200 van hen het leven op en in de wateren rondom het eiland Goeree-Overflakkee. Wie waren zij? Waar kwamen zij vandaan? Wat deden zij voor de oorlog? Wat waren hun dromen?

Op deze website wordt hun verhaal verteld, zodat zij en hun strijd voor vrijheid nooit vergeten worden.

CRASHLOCATIES OP EN RONDOM GOEREE-OVERFLAKKEE

1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
1

10 mei 1940

Fokker C.V

2

5 april 1945

Boeing B-17

3

5 april 1945

Boeing B-17

4

5 april 1945

Boeing B-17

5

28 mei 1944

AVRO Lancaster

6

20 december 1943

AVRO Lancaster

7

21 juli 1944

AVRO Lancaster

8

10 mei 1940

Bristol Blenheim

9

23 april 1944

Handley Page Halifax

10

30 juli 1943

Republic P-47C

11

20 juli 1940

Bristol Blenheim

12

26 juli 1941

Short Stirling

13

31 mei 1942

Vickers Wellington

14

31 mei 1942

Vickers Wellington

15

2 juni 1942

Handley Page Halifax

16

17 juni 1942

Vickers Wellington

17

29 juli 1942

Hawker Hurricane

18

17 september 1942

Vickers Wellington

19

25 oktober 1942

Vickers Wellington

20

13 juni 1943

Focke Wulf 190

21

20 februari 1944

Avro Lancaster

22

22 februari 1944

Focke Wulf 190

23

18 september 1944

Horsa Glider

24

25 september 1944

Hawker Tempest

25

25 september 1944

Hawker Tempest

26

6 oktober 1944

2x Handley Page Halifax

27

11 mei 1940

Henschel Hs 126

28

12 mei 1940

Fairey Swordfish

29

21 november 1940

FIAT BR.20M

30

5 december 1940

He 111

31

9 juli 1943

Avro Lancaster

32

14 juni 1944

Bristol Beaufighter

33

6 december 1944

Boeing B-17

VIDEOREPORTAGES ONTHULLINGEN HERDENKINGSPANELEN

Vickers wellington

4106 km

Actieradius

12995 kg

Max draaggewicht

5480 m

Dienstplafond

378 km/uur

Topsnelheid

6

Bemanning

De 4-motorige Avro Lancaster heeft wel de status van de meest bekende bommenwerper die vloog bij Bomber Command, maar is zeker niet de meest geproduceerde bommenwerper. Deze eer behoort namelijk toe aan de 2-motorige Vickers Wellington. Een prototype van dit toestel maakte reeds in 1936 een eerste testvlucht en vormde gedurende de eerste jaren van de oorlog de hoofdmacht in de vloot van bommenwerpers van de RAF. Het hoge aantal ‘Wimpys’, zoals de bijnaam van het toestel luidt, dat op en om Goeree-Overflakkee in de vroege oorlogsjaren zijn neergestort bevestigt dit dan ook. Zo ver bekend heeft één Wellington een geslaagde noodlanding gemaakt op het land nabij Ouddorp, twee maakten een noodlanding op een zandbank in de Grevelingen en het Haringvliet, vier anderen crashten in het water voor de kust. Opmerkelijk is hierbij het hoge aantal overlevenden van deze voorvallen (22 van de 34), wat maar bewijst dat de Wellington bommenwerper met haar kenmerkende ijzersterke constructie een stootje kon hebben en menig leven gered heeft.